Päälläseisonta on hyvä kehonhallintaharjoitus, josta löytyy monia eri variaatioita. Taidon voit oppia myös aikuisena, joten ei muuta kun rohkeasti kokeilemaan. Päälläseisonnassa koko keho tekee töitä, etenkin keskivartalo. Harjoitus on erinomainen esivaihe myös käsilläseisonnan opetteluun.

Tässä muutama vinkki miten pääset alkuun.

HUOM! Jos et ole koskaan seissyt päälläsi tai pelkäät ”yli”kaatumista selän puolelle, niin voit tehdä harjoitukset selkä seinää vasten.

  1. Aseta pää lattiaan. Lattiaan osuva kohta tulisi olla otsan ja keskipään välissä, mutta tunnustele mikä kohta sopii sinulle parhaiten.
  2. Pidä niska tiukkana ja pitkänä.
  3. Kädet ja pää muodostavat kolmion. Voit nojata vahvasti käsiisi, mikäli tämä helpottaa sinua alkuun.
  4. Nojaa lähtöasennossa mahdollisimman vähän jalkoihin ja tuo polvet kyynärpäiden päälle.
  5. Kun kohta 4 onnistuu, niin voit nostaa jalat irti kyynärpäistä.
  6. Kun kohta 5 onnistuu, niin voit pikkuhiljaa suoristaa lantiota ja nostaa jalat kohti kattoa.

Katso vaiheet alta:

Päälläseisonta vaiheet

Loppuasennossa keskivartalon tulee olla suorana ja tiukkana. Muista jännittää myös pakarat, jolloin lantio suoristuu. Asennon ei tarvitse olla täysin pystysuora, vaan voit halutessasi nojata hieman käsiisi.

Päälläseisonta-keskivartalo

Yleisimmät virheet löytyvät keskivartalon asennossa. Selkä ei saa olla kaarella/notkolla!

-Jussi

Kun päälläseisonta onnistuu, niin lisää haastetta näillä variaatioilla!